Lokal SEO

Bli funnet av kunder i bedriftens nærområde
Lokal SEO omhandler tiltak som gir bedrifter synlighet lokalt i søkemotorer. Søkemotoroptimalisering gjøres på nettsiden, Google Min Bedrift og andre lokale oppføringer som 1881 og Gule Sider. Ved å gjøre bedriften synlig lokalt i Google, øker sjansen for at potensielle kunder finner deg først, og ikke en konkurrent. Lokal søkeoptimalisering, er en effektiv digital markedsføringsstrategi for virksomheter som betjener et begrenset geografisk marked.

Virksomheter som bør satse på Lokal SEO

I utgangspunktet bør alle bedrifter som selger varer eller tjenester til privat og bedriftsmarkedet i et geografisk begrenset område, ha fokus på lokal søkemotoroptimalisering. Det gjør at kunder finner deg lettere, gir økt synlighet i forhold til konkurrenter, og forbedrer profil og troverdighet digitalt. Lokasjonsbasert søkemarkedsføring, trenger heller ikke å koste mye. Med enkle og effektive tiltak, kan man oppnå betydelig økt synlighet i Google og andre søkemotorer. Skroll AS er et erfarent SEO byrå, med solid kompetanse på lokal søkeoptimalisering. Kontakt oss gjerne for konsultering.

Vi hjelper deg gjerne!
Kontakt for uforpliktende konsultasjon

Fordeler med lokal søkemotoroptimalisering

  • Kostnadsfri digital markedsføring
  • Økt synlighet lokalt
  • Bedre rangering i Google kart/maps
  • Blir enklere for kunder å finne frem til din bedrift
  • Bygger tillit og lojalitet
  • Økt lokal tilstedeværelse
  • Oppgradering av korrekt kontakt og adresse informasjon
  • Bedre målretting mot kunder
  • Bedre profilering og styrking av merkevare
  • Økt trafikk og oppmerksomhet
  • Potensielt økt salg og omsetning

Forskjellen på generell og lokal SEO

Generell søkemotoroptimalisering fokuserer på synlighet rundt mer generelle søkeord som f.eks. “tepper”. Lokal SEO har fokus på synlighet rundt områdebaserte søkeord, som f.eks. “rørlegger Oslo”. Men i begge tilfeller er hensiktsmessig å søkeoptimalisere nettsiden. Forskjellen er hvilke søkeord man benytter. For lokal søk, er det også viktig å være synlig i Google My Business og andre kataloger. Merk at selv om det er forskjeller, vil disse digitale søke – markedsstrategiene overlappe hverandre. Spesielt for bedrifter som ønsker å appellere til både lokale og nasjonale markeder. En balansert tilnærming som tar hensyn til begge aspektene, kan være ideell for mange virksomheter. Vår SEO ekspert har solid erfaring på begge feltene. Ta kontakt og finn ut hvordan vi kan hjelpe din bedrift!

lokal søkemotoroptimalisering

Tiltak for lokal synlighet i Google

  • Synlighetsoptimalisere sosiale medier profiler, som Facebook og Instagram
  • Legge bedriften til i nettkataloger som Gule Sider og 1881
  • Ha riktig og samme informasjon i alle kataloger/oppføringer
  • Opprette og optimalisere Google Min Bedrift
  • Søkeordanalyse basert på lokale søkeord, implementert på nettsiden
  • Strategi for å få flere positivt anmeldelser på Google og andre plattformer
  • Få lokale linker til nettsiden
  • Implementer strukturert data (schema markup) på nettsiden

Søkemotoroptimalisering og annen lokal markedsføring

Enten man selger varer eller tjenester lokalt, er det flere måter å nå kunder på via digital markedsføring. Det være seg lokal SEO, optimalisering av nettsiden, organisk vekst på sosiale medier, bannerannonsering i lokalaviser eller annonser på sosiale medier. Skroll AS fungerer som ditt eksterne markedsføringsfirma. Bistår med de digitale tjenestene bedriften trenger for å vokse lokalt. Med en helhetlig markedsstrategi, fokuserer vi på de tiltak som mest mulig kostnadseffektivt øker salget for din bedrift. Kontakt for rådgivning rundt din virksomhet. Dere når oss på telefon eller e – post.