Hvordan markedsføre egen bedrift?
Her er det viktig å presisere at bedrifter og bransjer er ulike. Markedsføring må tilpasses den næringen virksomheten opererer i. Det er f.eks. stor forskjell på markedsføring av nettbutikker og for lokale vare og tjenestetilbydere. Uansett er det nyttig med noen generelle tips!
- Definere målgruppe, bransje og konkurransesituasjon
- Utarbeid markedsføringsstrategi med klare mål
- Identifiser de tiltakene som mest mulig kostnadseffektivt øker salget og omsetningen for bedriften. SEO, Google Ads, sosiale medier annonsering etc.
- Ha en brukervennlig, konverteringsoptimalisert nettside, tilpasset din målgruppe
- Jobb med profilering og merkevarebygging på nettside og sosiale medier.
- Skap engasjerende innhold (tekst, video, bilder) på bedriftens sosiale plattformer (SoMe)
- Implementer SEO på nettsiden for synlighet i Google og andre søkemotorer
- Hvis hensiktsmessig test ut Google annonsering, test med begrenset budsjett
- Komplementer med annonsering på sosiale medier, test med begrenset budsjett
- Analyser og følg opp, vurder hva som gir best resultat
Vi bistår med markedsføring for bedrifter
Digital markedsføring er et komplisert fagfelt, i kontinuerlig endring. For små og mellomstore bedrifter uten intern markedsføringsavdeling, kan det å markedsføre seg riktig være utfordrende. Skroll AS tilbyr de tjenestene bedrifter trenger innen markedsføring. Fra nettsider og søkemotoroptimalisering, til annonsering, strategi, profilering og analysearbeid. Vi jobber med nettbutikker, og firmaer som selger varer eller tjenester lokalt. Med fokus på å bruke de markedsføringskanalene, som mest mulig kostnadseffektivt øker salgs – effekten for din bedrift. Vårt byrå jobber med bedrifter i hele Norge. Kontakt for kostnadsfri konsultasjon rundt deres virksomhet. Vi ser frem til å høre fra dere!
Å markedsføre lokal bedrift
Har du et firma som selger varer eller tjenester lokalt, ønsker man å nå målgrupper i sitt nærområde. Da må man ha fokus på lokal markedsføring. Noen gode råd er:
- Opprett Google Min Bedrift, slik at man er synlig i Google kart søk.
- Søkemotoroptimaliser nettsiden for lokal synlighet, slik at bedriften dukker opp på lokale søkeord f.eks. “tannlege Oslo”, eller “advokat Drammen”.
- Sørg for å ha riktig bedriftsinformasjon i digitale opplysningstjenester og kataloger.
- Få positive anmeldelser for din bedrift fra lokale kunder på Google, Facebook, Gule Sider, 1881 osv.
- Produserer innhold og engasjerer bedriftens lokale målgruppe på Facebook, Instagram og andre sosiale medier plattformer.
- Test ut geografisk begrenset annonsering i Google Ads, analyser resultatene fortløpende.
- Komplementer med annonsering på sosiale medier, vurder resultatene. Hva gir best effekt?
- Profilere og bygg opp din lokale merkevare, med logo og visuell identitet.
Markedsføring for bedrifter med nettbutikk
Å markedsføre en nettbutikk krever en annen tilnærming. Her er målet å selge mest mulig via digital markedsføring, så kostnadseffektivt som mulig. Bedrifter har et begrenset markedsføringsbudsjett, det er viktig å bruke det riktig. Få mest mulig igjen for hver krone! Prioriter tiltak med høy ROI. Noen anbefalinger er:
- Begynn med nettsiden. Optimaliser den for brukervennlighet, salg og SEO.
- Opprett en Google Bedrift profil for bedriften.
- Start med organisk innholdsproduksjon på bedriftens sosiale plattformer.
- I starten ha fokus på søkemarkedsføring. Det vil si å bli funnet på nett, når potensielle kunder søker etter de produktene du selger. Det gjøres via søkemotoroptimalisering, Google Ads og Google shopping.
- Trenger man salg forholdsvis raskt, bør man kjøre Google annonsering, så bygge organisk synlighet langsiktig. Har man bedre tid prioriter først SEO, komplementer med Google annonsering ved siden av.
- Når man har fått den grunnleggende søkemotormarkedsføringen på plass, test ut annonsering på sosiale medier. Her er det viktig å skape gode salgs optimaliserte annonser.
- Sett opp analyseverktøy som Google Analytics, for å nøyaktig måle effekten av bedriftens digitale markedsføringstiltak.
- Utvikl merkevare og profil, med mål om å bli “ top of mind” i kundens bevissthet
- Ha fokus på god kundeoppfølging, svar raskt på henvendelser, tilbakemeldinger og eventuelle klager.
Prioriter markedsføringskanalene etter best effekt
Når man skal markedsføre som bedrift, har man mange kanaler å velge mellom. Vår anbefaling er å satse på de kanalene som gir økt salg, mest mulig kostnadseffektivt. Hvilke tiltak som gir best effekt, vil variere mellom bransjer. Det er stor forskjell på B2B markedsføring, nettbutikker og lokale tjenestetilbydere. Her må man kjøre analyse i forkant, for å identifisere de metodene som fungerer best for ens bransje. Men med unntak av B2B, er det en generell anbefaling å satse på søkemarkedsføring først. Altså gjøre seg synlig for målgruppen som søker etter de produkter eller tjenester du tilbyr. Da må man ha grunnleggende søkeoptimalisering på plass, og komplementere med Google annonsering. Men husk en funksjonell og brukervennlig nettside, må alltid ligge i bunn. Våre markedsførere hjelper din bedrift med veiledning og konsultering. Kontakt for en hyggelig prat!
Vi hjelper din bedrift med markedsføring
Skroll AS er et digital byrå som hjelper små og mellomstore bedrifter med kostnadseffektiv digital markedsføring. Med kreative metoder og effektive virkemidler, sørger vi for vekst og økt salg på nett. Våre digitale rådgivere har solid kompetanse på webdesign, synlighet, annonsering, merkevarebygging, SOME og profilering. Med ekspertise på analyseverktøy som Google Analytics, sørger vi for at tiltak måles og optimaliseres fortløpende. Treffsikker markedsføring for din bedrift, med fokus på økt salg og omsetning online. Gjennom god koordinering og effektiv samarbeid, sørger vi for en enkel prosess for våre kunder. Kontakt for rådgivning og en kostnadsfri konsultering. Vi ser frem til å høre fra dere!