Markedsføring på internett

Online markedsføring på nett

Skal din bedrift markedsføre på nett? I vår ressursbank, får du svarene du trenger for markedsføring på internett. SEO, annonsering, nettside og SOME, alt innen internettmarkedsføring.

Markedsføring på nett

Online markedsføring er et bredt fagfelt. Hvor skal man begynne? Hva bør man satse på? Hva menes med de forskjellige begrepene? Som digitalt markedsføringsbyrå hjelper Skroll AS dere på veien til å lykkes med markedsføring på nett. Velg tema du har spørsmål rundt, og få svarene du trenger for internettmarkedsføring. 

SEO

SEO eller søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere nettsider og andre digitale plattformer for best mulig synlighet i Google og andre søkemotorer. Slik at kunder som søker på nett, finner de varer eller tjenester din bedrift tilbyr.

SEO er et engelsk begrep som betyr Search Engine Optimization. På norsk oversettes dette til søkemotoroptimalisering. 

Å gjøre ens produkter i nettbutikk synlig i søk, er en effektiv form for online markedsføring. Her må man optimalisere kategorier og produkter. Det viktigste her er grunnleggende SEO som url, title tags, metadatabeskrivelse og bilder. Når man har gjort dette kan man begynne å jobbe med H1 overskrifter og tekstinnhold på de forskjellige sidene. Navigasjon og struktur av selve nettbutikken er også viktig. 

God SEO handler om å følge Google sine retningslinjer, for best praksis. Gjøre grunnleggende optimalisering av overskrifter, title tags, url,er, metadatabeskrivelse og bilder. Lage spennende innhold, ha en brukervennlig nettside, god internlink struktur og troverdige inngående linker. 

En søkeordanalyse handler om å finne de søkeordene som er relvant for søk i din bransje. For så å optimalisere din nettside rundt disse søketermene. Her kan du f.eks. bruke Google søkeordplanlegger

Det finnes utallige SEO verktøy man kan benytte for søkeoptimalisering. Men for de fleste bedrifter er organisk synlighet, kun endel av strategien for markedsføring på internett. For grunnleggende SEO anbefaler vi å benytte Google søkeordplanlegger for å finne søkeord, og plugin på nettsiden for optimalisering. Som f.eks Yoast plugin hvis man bruker wordpress. Andre verktøy anbefalt hvis man ønsker å ta det et steg videre er f.eks plattformer som Ahrefs som tilbyr søkeord – overvåkning og dyptgående SEO analyse

Hjelp med markedsføring på internett?

Vi bistår med online markedsføring

Trenger din bedrift veiledning for å lykkes med markedsføring på nett? Vi rådgir små og mellomstore bedrifter, og skreddersyr internettmarkedsføring etter din bedrifts mål. Digital markedsføring med fokus på resultater, vekst og kostnadseffektive tiltak.  

markedsføring på nett

Sosiale medier

Sosiale medier markedsføring er en form for markedsføring på nett hvor man benytter sosiale plattformer som Facebook, Instagram, Youtube og TikTok for å promotere ens produkter eller tjenester. 

Sosiale medier annonsering handler om å annonsere på digitale sosiale plattformer. Da betaler du en viss sum til f.eks. Facebook for å kunne promotere dine tjenester eller varer. Gjort riktig kan annonsering på sosiale medier være en effektiv form for online markedsføring.

Et viktig moment for markedsføring på nett er å gjøre jobben så enkel og effektiv som mulig, for deg og dine ansatte. Facebook og Instagram er blant de viktigste sosiale medier plattformene. Ved å samkjøre disse kan man man produsere innhold og annonsering på begge mediene samtidig. 

I utgangspunktet jo flere, jo bedre. Men de bør være godt optimalisert og profilert for din bedrift. Man bør ihvertfall ha de mest brukte og populære i Norge som Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin og TikTok. 

Sett opp og optimaliser dine digitale sosiale medier profiler, produser spennende organisk innhold og bygg din følgermasse. Det viktige er at sosiale medier er en del av bedriftens helhetlige digital markedsføringsstrategi. Det må være en plan med det man gjør, og man må jobbe etter mål.    

Nettsider

Alle bedrifter som ønsker å satse på markedsføring på internett bør ha en nettside. Det er bedriftens digitale representasjon. Her kan kunder handle eller henvende seg, og samarbeidspartnere lese mer om bedriften. Alle andre digitale plattformer skal lede tilbake til ens nettside.   

Hva en ny nettside koster avhenger helt av firmaets behov og ønsker. F.eks skal man sette opp en nettbutikk, koster det mer enn en enkel webside for et advokatfirma. Man må påregne en pris på mellom 10 000,- og 100 000,- Men de fleste nettside koster et sted mellom 20 000,- og 40 000,-

Det kan man! Men da bør man ha grunnleggende kjennskap til webutvikling og webdesign. I forhold til tiden det tar kan det være like effektivt å la en webdesigner gjør jobben for dere. Ønsker man å opprette egen webside kan vi anbefale plattformer som Wix og WordPress. Disse er forholdsvis enkle å bruke også for nybegynnere. 

Det hjelper ikke å ha en flott nettside hvis ingen finner den på nett. SEO dreier seg om å optimalisere din hjemmeside for søk, slik at den blir synlig i Google og andre søkemotorer når potensielle kunder søker etter de varer eller tjenester bedriften leverer. Søkemotoroptimalisering bør være en grunnleggende del av bedrifters online markedsføring.

Spesialister på markedsføring på nett

Vekst med internettmarkedsføring

Skal man markedsføre på internett er det mange ting å sette seg inn i. Hvor bør man starte? Hvilke markedsføringskanaler skal man satse på? Vi har lang erfaring innen SEO, annonsering, SOME og digitale strategier. Våre eksperter bistår din bedrift å lykkes med markedsføring på internett. Kontakt for konsultering eller rådgivning. 

Internett markedsføring